Notariusz Karolina Pietkowska-Haas - Czynności notarialne
Spis czynności
- Umowa zbycia nieruchomości gruntowej
(np. Darowizna, sprzedaż)
- Umowa zbycia nieruchomości lokalowej
(np. Darowizna, sprzedaż)
- Umowa zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
(np. Darowizna, sprzedaż)
- Ustanowienie hipoteki, służebności lub użytkowania
- Poświadczenie dziedziczenia
- Dodatkowe dokumenty najczęściej wymagane do dokonania czynności notarialnej
Umowa zbycia nieruchomości gruntowej (np. Darowizna, sprzedaż)
Potrzebne dokumenty
Odpis zwykły księgi wieczystej
Wypis z rejestru gruntów
Wypis z kartoteki budynków, jeżeli nieruchomość jest zabudowana
Zaświadczenie dot. Przeznaczenia nieruchomości w planie miejscowym lub rewitalizacji
Zaświadczenie dot. Objęcia nieruchomości planem urządzenia lasu lub decyzją wydaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasów
Podstawa nabycia (np. Akt notarialny, postanowienie sądu)
Umowa zbycia nieruchomości lokalowej (np. Darowizna, sprzedaż)
Potrzebne dokumenty
Odpis zwykły księgi wieczystej
Wypis z rejestru gruntów
Wypis z rejestru lokali
Zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej lub od zarządu wspólnoty zarządzającej nieruchomością wspólną
Podstawa nabycia (np. Akt notarialny, postanowienie sądu)
Umowa zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu (np. Darowizna, sprzedaż)
Potrzebne dokumenty
Odpis zwykły księgi wieczystej, jeżeli jest prowadzona dla tego prawa
Zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej dot. Tego prawa i lokalu
Podstawa nabycia (np. Akt notarialny, postanowienie sądu)
Ustanowienie hipoteki, służebności lub użytkowania
Potrzebne dokumenty
Odpis zwykły księgi wieczystej
Wypis z rejestru gruntów
Podstawa nabycia (np. Akt notarialny, postanowienie sądu))
Dokument garficzny przedstawiający zakres wykonywania słuzebności lub użytkowania
Poświadczenie dziedziczenia
Potrzebne dokumenty
Odpis aktu zgonu osoby zmarłej
Zaświadczenie o numerze pesel pobrane z urzędu gminy/miasta wg ostatniego miejsca zameldowania osoby zmarłej
Odpis aktu małżeństwa małżonka osoby zmarłej
Odpisy aktów urodzenia dzieci osoby zmarłej albo aktów małżeństwa, jeżeli dzieci osoby zmarłej zawarły związek małżeński i zmieniły nazwisko
Numery ksiąg wieczystych prowadzonych dla nieruchomości, praw użytkowania wieczystego gruntu lub spółdzielczych własnościowych praw do lokalu wchodzących w skład spadku
Testament osoby zmarłej
Dodatkowe dokumenty najczęściej wymagane do dokonania czynności notarialnej
Potrzebne dokumenty
Jeżeli przedmiot czynności zbycia (np. Darowizna, sprzedaż) lub obciążenia (np. Hipoteka, służebność) został nabyty w spadku, tytułem zapisu lub polecenia testamentowego albo przez zasiedzenie potrzebny jest dokument z urzędu skarbowego potwierdzający uregulowanie podatku od spadków i darowizn
Jeżeli przedmiot czynności zbycia (np. Darowizna, sprzedaż) lub obciążenia (np. Hipoteka, służebność) został nabyty w 2007 roku lub póżniej w drodze darowizny, polecenia darczyńcy albo nieodpłatnego zniesienia współwłasności potrzebny jest dokument z urzędu skarbowego potwierdzający uregulowanie podatku od spadków i darowizn
Jeżeli zmieniły się parametry nieruchomości (np. Numer ewidencyjny działki gruntu, powierzchnia oraz położenie) zamiast wypisu z rejestru gruntów potrzebny jest wyrys z mapy ewidencyjnej z przeznaczeniem do wpisu w księdze wieczystej
Jeżeli dla nieruchomości nie jest prowadzona księga wieczysta ani zbiór dokumentów należy skompletować wszystkie podstawy nabycia nieruchomości przez kolejnych właścicieli, począwszy od pierwotnego źródła nabycia (np. Postanowienie o zasiedzeniu lub akt własności ziemi) oraz pobrać informację o braku księgi wieczystej
Jeżeli przedmiotem umowy jest nieruchomość rolna i nabywana jest przez rolnika potrzebne są dokumenty potwierdzające status rolnika, tj. Oświadczenie prowadzącego gospodarstwo rolne potwierdzone przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji rolniczych
Jeżeli przedmiotem zbycia jest mieszkanie albo grunt zabudowany budynkiem potrzebne jest zaświadczenie o braku osób zameldowanych
Czynności notarialne
W każdym przypadku dokonywania czynności w kancelarii notarialnej wymagany jest ważny dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport. Wskazane dokumenty są dokumentami z reguły wymaganymi przy czynnościach notarialnych danego rodzaju, przy czym w danym stanie faktycznym mogą okazać się niezbędne również inne dokumenty. W celu ustalenia dokumentów niezbędnych do dokonania konkretnej czynności prosimy o ustalenie numeru księgi wieczystej prowadzonej dla przedmiotu czynności i kontakt z kancelarią. Na żądanie stron odpis ksiegi wieczystej może być wydrukowany bezpośrednio w kancelarii po jego uzyskaniu z centrali centralnej informacji księg wieczystych.